In mijn eerste blogpost op deze site schreef ik al over de cruciale rol die kabelbedrijven spelen als het gaat om e-commerce. Het is aan hen dat de consument moet betalen om toegang te krijgen tot het internet. Op dat vlak is e-commerce een vreemd ding: je moet eerst betalen om pas dan iets te kunnen kopen.  Alsof een groot winkelcentrum eerst geld zou vragen alvorens je er mag binnenstappen! 

Als het gaat om schappelijke prijzen voor internettoegang, heeft België nooit tot de beste leerlingen van de Europese klas behoord. Al in 2005 had Test-Aankoop kritiek op de hoge prijzen voor breedband internet. Na bijna vijf jaar en regelmatige hulpkreten stel ik vast dat er nog niet veel bewogen is. De internetmarkt in België is dan ook voor negentig procent in handen van twee spelers: Belgacom en Telenet. De concurrentie ontbreekt totaal en de twee leveranciers lijken geen haast te hebben om de prijzen te doen zakken.

De consument is de dupe en wordt om de oren geslagen met talrijke promoties, vaak moeilijk te begrijpen en weinig transparant. Kiest hij voor een triple play pakket, dat telefonie, internet en televisie combineert in één abonnement, dan kan hij zich verwachten aan een reeks bijkomende kosten. Maar de kers op de taart is ongetwijfeld de promotionele intimidatie, vooral telefonisch, door de kabelbedrijven om u het voorstel van het jaar te doen. Ondanks uw vriendelijke bedankingen, keer op keer, lijken de callcenters niet over een toepassing te beschikken die signaleert: “consument niet meer storen”.

De politieke wereld lijkt evenmin warm te lopen om iets te doen bewegen. Wat zou ze ook? België is hoofdaandeelhouder van Belgacom en de jaarlijkse dividenden zijn welkom voor de staatskas. De liberalisering van de telecommunicatie in België heeft niet echt geleid tot gezonde concurrentie in het voordeel van de consument. Akkoord, de federale overheid nam enkele initiatieven om de toegang tot de nieuwe media een boost te geven, zoals de campagne « Internet voor iedereen », in 2007, of « Start2Surf@home » eind 2009. Consumenten kunnen er zich een computer en toegang tot het internet mee aanschaffen tegen voordelige prijzen. Maar niemand zal ontkennen dat de te hoge prijzen voor internettoegang van België een slechte leerling maken. De explosie van het mobiel internet staat voor de deur. Als België een bank vooruit wil in de Europese klas, moet de politiek nu iets doen. De toekomst voorspelt anders weinig goeds.

About Marc

E-commerce consultant and Managing Partner at Uniway