Goed nieuws: het aantal e-commerce websites in België blijft stijgen. Dat bleek nogmaals uit de cijfers die Becommerce gisteren vrijgaf: een stijging van maar liefst 23,8% in 2011 ! En nog meer: ze zijn de fase van de kinderziektes ontgroeid. Problemen met online betaalverkeer, de integratie met de back-office, de hosting, de levering of de dienst na verkoop zijn van de baan. E-commerce websites zijn vandaag matuur geworden. En met hen de sales managers en marketeers die – overigens geheel terecht – veeleisender zijn geworden als het gaat om hun online verkooppunt.

Het moet er vandaag allemaal strak en dynamisch uitzien. De online consument verdient een gepersonaliseerde aanpak en een omgeving die sterk op de fysieke winkel lijkt. Want die gebruikt goed doordachte methodes om zijn producten aan de man te brengen. Door de producten met de hoogste winstmarge op ooghoogte te plaatsen in het rek. Door merchandising: koop 2 bakken en krijg een gratis T-shirt! Of door een promostand bij de inkom, waar de winkelkar nog leeg is en die 10+2 flessen frisdrank er zeker bij kunnen. Truken van de foor, quoi, maar ze leiden tot meer verkoop. En dat wil de uitbater van de online winkel toch ook? Door een aantrekkelijke online winkel, gebruiksvriendelijk en met vlotte navigatie. Een betere gebruikerservaring leidt tot meer aankoop aan de ene kant en dus meer winst voor de webwinkel aan de andere kant. Iedereen tevreden.

Waarom vertel ik u dat allemaal? Omdat wij de eerste Belgische partner worden van het Franse bedrijf Compario. Die levert specifieke toepassingen voor e-commerce sites en e-merchandising. Sales managers en marketeers kunnen er het online aankoopgedrag mee meten, verkoopsresultaten in kaart brengen, analyseren en er hun acties op afstemmen. Met als toetje een gepersonaliseerde winkelervaring voor de online klant.

Hadden we die tools dan nog niet bij Uniway? Toch wel, maar met Compario wordt het weer een stuk eenvoudiger en beter. We maakten onze oplossingen steeds op maat van de klant, wat meer tijd vraagt. En als de website een opfrisbeurt krijgt, moet je ook de bijhorende functies opnieuw programmeren. De software van Compario valt te combineren met om het even welke website, los van de technologie waarop die gebouwd is. Nieuwe functies installeren en integreren met de bestaande website gaat dus veel sneller. Bovendien zijn ze erg gebruiksvriendelijk, zowel voor de online consument als voor de beheerder. De functies zijn ook veel flexibeler: als de website verandert, hoeven we niet meer opnieuw te gaan programmeren. En er is het multi-channel aspect: web, mobiel, social media, ze zijn allemaal met elkaar geïntegreerd. Een campagne voor één week opzetten naar een bepaalde doelgroep? Een eitje!

Bedrijven als 3Suisses, Décathlon en Intersport werken al met software van Compario. Wij hopen er met Uniway een aantal mooie extra referenties in België aan toe te voegen. En zo in te spelen op de vraag naar e-merchandising. Daarom volgden we een intensieve opleiding bij Compario. Wij zijn klaar voor de volgende generatie e-commerce sites. U ook?

http://www.slideshare.net/UniwayBelgium/uniway-compariopresentationv21

About Marc

E-commerce consultant and Managing Partner at Uniway