SEO is niet meer wat het ooit was. Vroeger was het credo van Google ‘what you search is what you get’ maar nu is dat ‘what you get is what you give’. Waarom? Wanneer je vroeger een bepaalde zoekopdracht lanceerde, waren de zoekresultatenpagina’s (SERPs) voor iedereen min of meer gelijk. Technisch en inhoudelijk juist opgebouwde websites kregen van Google een bepaalde ranking waarop de surfer zelf weinig of geen impact had. Door de komst van Google+ en door de zogenaamde Panda Update  zijn de eisen bijgesteld. Misschien is je website daardoor omlaag getuimeld in de rankings. Wat is er aan de hand en waar moet je op letten?

 Gebruikersinformatie speelt mee

De zoekresultaten van de gebruiker worden nu beïnvloed door de informatie die hij of zij prijsgeeft aan Google. Informatie zoals je geografische locatie, je zoekgeschiedenis en je accountinformatie van gmail en Google+. Daarnaast is er invloed van je vrienden- en kennissenkring in Google+ en van hetgeen je doet met de Google +1 knop, die op steeds meer websites verschijnt. De relevantie van een website voor de zoekresultaten houdt dus rekening met al die persoonlijke informatie.

Opgelet, hier zit een mogelijke struikelblok. Aangezien de voorgeschiedenis van de gebruikers meespeelt, geven zoekopdrachten in verschillende browsers en op verschillende computers niet altijd dezelfde resultaten. Daardoor is SEO vandaag nog complexer dan het voordien al was. Pas ook op wanneer je de zoekresultaten van je eigen site wil checken via Google. Dat geeft namelijk een vertekend beeld, tenzij je dat op een compleet ‘neutrale’ pc zou doen. Voor betrouwbare informatie over de populariteit van je eigen website zijn de statistieken van Google Analytics het beste hulpmiddel.

 Gebruikerservaring

Om hoog te scoren in Google moet een website dus relevant zijn voor het persoonlijke profiel van de gebruiker. Daarnaast speelt ook de gebruikerservaring een grotere rol sinds de Panda Update, die Google lanceerde voor google.com in februari 2011 en nu geleidelijk voor alle andere Google sites. Denk bij het bouwen van een website dus vooral niet aan hetgeen Google leuk zou vinden maar wel aan de wensen van de gebruiker. De vernieuwde zoekmachines houden namelijk veel meer rekening met de aantrekkelijkheid van een website voor de gebruiker. Dingen als gekopieerde inhoud, een groot aantal banners en traag ladende pagina’s zijn dan ook absoluut te vermijden.

 Specialistenwerk

De bouw van een goede website vraagt een heel uitgebreid technisch luik, ontworpen door specialisten, degelijke, goed geschreven content en een aantrekkelijke lay-out. We raden ook aan om een social media specialist in te schakelen. Die kan ervoor zorgen dat de bezoekers van je website inhoud gaan delen op Facebook of via Twitter. Denk er ook aan dat niet alleen de bezoekers veel informatie prijsgeven maar ook de websites zelf. Via Google Analytics beschikken de zoekmachines over gigantisch veel informatie die mee aangeeft of een website van hoge kwaliteit is, zoals het aantal bekeken pagina’s, de duur van een gemiddeld bezoek en het aantal kliks op de +1 knop.

 Conclusie: relevantie was altijd al het basisprincipe van Google maar krijgt nu een andere invulling. Werk dus samen met alle specialisten die nodig zijn voor de verschillende componenten van een goede website.

Vijf basisregels voor SEO: 

  1. Bied relevante content
  2. Creëer een optimale gebruikerservaring: duidelijke navigatie en overzichtelijke pagina’s
  3. Geef elke pagina unieke metadata (title tag, description) en zorg voor een correcte documentstructuur
  4. Voeg voldoende hyperlinks toe, zowel interne als externe
  5. Maak je site voor je gebruikers en niet voor de zoekmachines 

About Johan Hermans

Senior Business Analyst with special focus on information architecture, usability and SEO