Alea jacta est. Met die Latijnse spreuk kondigde minister Vincent Van Quickenborne via Twitter aan dat zijn partij de stekker uit de regering trok. Met slechts 14 tekens en buiten de traditionele communicatiekanalen om, informeerde Q zo onmiddellijk zijn duizenden followers dat ze een einde wilden maken aan een van de zwaarste politieke crises van ons land.

Als er vandaag één trendy onderwerp is, dan wel dat van de social networks. Facebook, LinkedIn, Twitter en andere zijn in geen tijd de onbetwiste sterren van de media geworden. Wil je niet versleten worden voor een digitale asociale, dan kan je maar beter deel uitmaken van de community. Talrijke bedrijven hebben nog voor de politici al de omvang en het potentieel van het fenomeen begrepen. Social networks worden dus vandaag volop ingeschakeld om te communiceren rond nieuwe producten, evenementen of promoties. Natuurlijk doen online media als  websites, blogs en e-mail ook nog mee, maar ze krijgen stilaan het label “klassiek” opgeplakt.

Bij de lancering van zijn nieuwe e-commerce website een jaar geleden, heeft ook Proxis – de Belgische online winkel voor boeken, CD’s, DVD’s, games en software – niet getwijfeld om Facebook te integreren in de campagne en zo wat beweging te brengen in zijn nieuwe e-commerce website. Op de Facebook fanpagina worden meerdere keren per week promoacties of nieuwe producten aangekondigd. Maar er is ook plaats voor vacatures, opiniepeilingen of wedstrijden die voorbehouden zijn aan fans. Vandaag telt Proxis zijn Facebook fanpagina al meer dan tweeduizend leden.

De consument neemt het over
Eens die informatie gepubliceerd is, is het de fan die in zekere zin overneemt. Hij becommentarieert publicaties of deelt ze met zijn vrienden. Commentaren die voor al zijn vrienden en Facebook paginabezoekers automatisch zichtbaar zijn. Niet zelden zie je die pagina vanaf dan veranderen in een waardevolle bron voor informatie rond de beschikbaarheid van een product, de levertermijn of de kwaliteit van de dienstverlening en dienst-na-verkoop. In die zin hebben social networks een commerciële impact die zijn gelijke niet kent. De informatie verspreidt zich erg vlot tussen de andere leden van de community, sneller dan mondreclame, maar even overtuigend: mensen kopen nu eenmaal sneller een product dat door hun vrienden wordt aangeraden dan wat de publiciteit belooft. Daardoor is het social network een krachtig medium om nieuwe klanten te winnen en dus ook graag gezien door wie met e-commerce bezig is.

Er schuilt natuurlijk ook gevaar in dat alles: ook slechte reclame verspreidt zich razendsnel en dan wordt je Facebook fanpagina een klachtenpagina. Bedrijven kunnen hun fanpagina dus maar beter nauwlettend in de gaten houden en snel en gepast antwoorden, willen ze hun imago niet beschadigd zien. Social networks inschakelen in de e-commerce is dus een goed idee, maar alleen voor die bedrijven die reguliere content kunnen publiceren en vooral de menselijke middelen hebben om hun netwerk te onderhouden. Bedrijven die met hun klanten – u en ik – in interactie gaan om beter hun noden te begrijpen en er op in te spelen. Mogen onze politici, aanhangers van Facebook, evenzeer deze les onthouden …

About Marc

E-commerce consultant and Managing Partner at Uniway