Op woensdag 5 november was het zo ver. Comeos, de federatie van handel en diensten heeft de jaarlijkse Mercuriusprijs uitgereikt. Wie wordt de opvolger van Le Pain Quotidien? Dat lees je allemaal in deze blogpost.

Elk jaar reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, maar elk jaar betreft het een ander thema. Het gekozen thema pikt vaak in op actuele trends in de handelssector. Dit jaar wordt de prijs uitgereikt aan het winkelconcept van het jaar. Aanvankelijk waren er twintig kandidaturen ingediend, maar de jury van de Mercuriusprijs selecteerde hieruit de tien meest interessante laureaten. De juryleden bezochten op anonieme wijze de laureaten en probeerden unaniem een winnaar uit te kiezen.

Het gebeuren ging door in de Wild Gallery in Vorst en ontving tal van deelnemers uit de handelssector. Als medesponsor van Comeos was dit event the place to be voor Uniway. Netwerkmogelijkheden alom, aangezien Uniway zeer diverse oplossingen biedt in de e-commerce. Op onze stand kon je trouwens één van de 5 Tolino e-readers van de Standaard Boekhandel winnen.

Naar aanleiding van het thema vond ook een zeer interessant jurydebat plaats over de toekomst van het winkelen. Het is geen geheim meer dat elke winkel de ultieme belevenis aan de klant wil bezorgen.  Maar hoe ga je hiervoor te werk? Wat je ook doet, de klant komt meer als individu centraal te staan. In een tijdperk waar consumenten steeds functioneler denken, is het van groot belang om ze goed te kennen. De consumentengroep als één grote massa zien is een visie die anno 2014 helemaal niet meer aan de orde is. De klant een ultieme belevenis bezorgen, dat is de uitdaging waar winkeliers vandaag de dag voor staan.

Wie werd verkozen tot winkelconcept van het jaar? De Mercuriusprijs dit jaar ging naar de nieuwe flagship store van Hunkemöller op de Meir in Antwerpen. Deze store mag zich een jaar lang winkelconcept van het jaar noemen. Met hun slogan “sexy comes in all shapes” hebben zij niet alleen hun klanten, maar ook de jury kunnen overtuigen van hun visie. Hunkemöller biedt lingerie aangepast aan de verschillende noden en vormen van vrouwen in een fantastisch winkeldesign waar klanten met volle teugen van genieten. Grote paskamers, lingerie opgedeeld volgens verschillende thema’s en een hoogtechnologische spiegel waarvan je de muziek en belichting kan aanpassen aan de sfeer van de lingerie zijn maar enkele van de aspecten die aanwezig zijn in de flagship store. Een welgemeende proficiat, Hunkemöller!

De Wasbar ging ook aan de haal met een veelbelovende prijs. Deze bar, die ondertussen aan zijn derde vestiging is, kreeg van de Mercuriusjury de aanmoedigingsprijs toegekend. Het is een concept in opmars omdat het een combinatie is van een koffiebar en een zelfbedieningswasserette.

Uniway wil graag alle kandidaten hartelijk feliciteren voor hun inzet en iedereen bedanken voor hun komst. Het was een aangename ervaring. Tot volgend jaar, voor een nieuwe Mercuriusprijs!