Loop je vandaag meer risico als je via het internet betaalt dan wanneer je je kredietkaart blindelings toevertrouwt aan een ober om je restaurantrekening te betalen? De vraag stellen is ze beantwoorden.

Nochtans heeft de twijfel van de consument bij de veiligheid van internetbetalingen historisch gezien steeds een rem gezet op de ontwikkeling van e-commerce. Het is voor sommigen zelfs een argument om GEEN internetzaak te lanceren. Zover hoeft het uiteraard niet te komen. We hebben de voorbije jaren immers verschillende positieve evoluties vastgesteld. Toch moeten we toegeven dat de evolutie te traag is. Te traag wellicht in vergelijking met de evolutiesnelheid van het internet zelf.

Vandaag zijn er verschillende manieren om te betalen op het internet. Tegelijk is dankzij enkele technische ingrepen de transactiebeveiliging sterk verbeterd.

De consument kan zijn internetaankoop afronden met de klassieke kredietkaart of via het gebruikelijke systeem voor internetbankieren. Daarnaast is er ook PayPal, dat de mogelijkheid biedt om online te betalen zonder financiële gegevens vrij te geven. Op bepaalde websites kun je ook via een soort van pre-paidkaarten betalen, en er zijn internationale e-commercesites die lokale betaalmogelijkheden aanbieden in functie van het land van herkomst van de consument.

De betaalmodi waarvoor er geen online transmissie van financiële gegevens nodig is, geven uiteraard de grootste gemoedsrust. Paradoxaal genoeg zijn het niet de populairste! De kredietkaart kopt met voorsprong de ranglijst van meest gebruikte betaalmodi op het internet. Zo’n kredietkaart is universeel en geeft internetwinkels toegang tot een internationale cliënteel. Bovendien wint de kredietkaart bij de Belgische consument ook aan populariteit voor de betaling van zijn traditionele aankopen, in buiten- én binnenland.

Daarom vragen we ons af waarom het zo lang geduurd heeft vooraleer de banken en belangrijkste kredietkaartverstrekkers (Visa, MasterCard) het fameuze 3-D Secure-systeem hebben gelanceerd. Dat systeem geeft de gebruiker een bijkomende garantie voor de beveiliging van de transactie. Tijdens dat betaalproces valideert de consument de kredietkaart aan de hand van een geheime code zoals gebruikelijk bij het afhalen van cash geld aan een geldautomaat met een gewone debietkaart. ( Mister Cash…)

Laten we hopen dat de betaalindustrie sneller in actie schiet om aangepaste, praktische betaalstandaarden te ontwikkelen voor smartphones en de bij jongeren erg in trek zijnde mobile of micropayments. We komen er vast nog een keertje op terug …

About Marc

E-commerce consultant and Managing Partner at Uniway